mandag 3. februar 2014

"Ufør Alenemor Med MS"

For noen dager siden fikk jeg en påminnelse om at jeg har en blogg. Den har gått helt i glemmeboka, fordi det har skjedd veldig mye i livet mitt siden sist. Det er fort gjort å glemme, det vet vi jo alt om, vi som har MS. Og bloggen har ikke blitt prioritert...

Det som har skjedd, er at jeg har gått fra å være en gift småbarnsmor, til å bli alenemor. "Ufør Alenemor Med MS"... Det høres fint ut, ikke sant? (ironi - for de som ikke skjønte det). Men jeg holder hodet over vannet, og gjør så godt jeg kan i hverdagen. Men det er klart at det har gått utallige tanker i hodet mitt etter at livssituasjonen ble så radikalt forandret. Nå har jeg og barna bodd alene i ett år, og det går jo bra... Alle som har barn med alle sine aktiviteter vet at hverdagen bare raser av gårde. Det skal kjøres hit og dit, hentes og bringes. De skal på treninger og besøke venner. Det går i et rasende tempo. Lekser skal gjøres, det skal handles, middag skal lages, klær skal vaskes, leiligheten skal vaskes og ryddes, bikkja skal få turene sine, osv. Alle disse foreldreoppgavene gjennomfører jeg alene, og jeg kjenner at nå om vinteren går det hardt ut over kroppen. Jeg blir så fort sliten på grunn av fatiguen, men jeg har gudskjelov mulighet til å sove mens barna er på skolen. Det gjør at jeg får krefter til å gjennomføre alt som skal gjøres i løpet av ettermiddagen. Kreftene mine prioriterer jeg på barna, så jeg innrømmer at det med rydding og vasking ikke er den første prioriteringen min. "Det er bedre med litt skit i krokene, enn et rent helvete". Jeg vet at det finnes utallige blogger om interiør, og hvor flott og fint folk har det rundt i de norske hjem. Og noen ganger blir jeg jo litt misunnelig, fordi det er så mye stilig. Men jeg har ikke mulighet til å bo i et hus hvor det ser ut som et interiørmagasin skal komme og knipse bilder hvert øyeblikk. For det første har jeg ikke råd til det, og heller ikke krefter. Men vi trives jo her vi bor, foreløpig. Vi leier jo bare, så det begrenser det kreative på interiørsiden. Drømmen er at vi snart skal få kjøpt oss noe. Et rekkehus, kanskje?






Her er likevel et par bilder av hvordan vi har det i stua... Ikke strøkent, men hjemmekoselig










Vi har også flyttet til en ny by, jeg og barna. Det er ikke bare lett å bli kjent med nye mennesker og få nye venner når man er voksen, og ikke jobber. Men gudskjelov er barna aktive i idretten her i byen, så det gjør det lettere å få kontakt med andre voksne mennesker. Jeg trenger jo "voksenkontakt", som alle andre.
Det har gått overraskende bra å flytte barna fra et lite sted på landet, til en større by. De stortrives, og har fått mange venner. Og det gjør hverdagen god og trygg for oss alle. Dessuten har jeg et godt vennskap med barnas far. Som jeg sa til han en gang; "hvis alle skilsmisser hadde vært som vår, hadde flere skilt seg" :) Han er veldig flink til å stille opp for barna, selv om han bor en time unna. Det er betryggende og godt for oss alle sammen.

Dette var en kort oppdatering fra meg. Og hvis jeg husker det, og hvis du er interessert i å vite mer om meg og min hverdag med MS, så fortsett og les. Og gi meg gjerne tilbakemeldinger :)

Hasta la vista så lenge :)













1 kommentar: